מה ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות

כאשר ההורים שלנו מתבגרים ומתחילים להיות תלותיים יותר בפעולות יומיומיות או בשל העובדה שהם חיים לבד וקשה להם – זה הזמן לדאוג להעברתם לבית אבות או לדיור מוגן. כמובן שחשוב לבדוק מה ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות ומה מקבלים בכל אחד מהם על מנת להתאים את המגורים החדשים בצורה הטובה ביותר להורה שלכם ולספק לו את הטוב ביותר לעת זקנה בהתאם ליכולות הכלכליות שלכם.

בית אבות – מה זה?

כאשר בוחנים מה ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות מדברים בעיקר על יכולות התפקוד של הקשיש. בעוד בדיור מוגן מדובר באנשים מבוגרים אך כאלה היכולים לבצע פעולות יומיומיות באופן עצמאי, הרי שבבית אבות יש גם אנשים עצמאיים וגם קשישים בעלי מוגבלויות הנקראים גם תשושים. כמובן שהחלוקה בבית האבות היא לפי מחלקות בהתאם למצבם הבריאותי של הקשישים. על בית האבות לכסות את כל צרכי הדיירים: החל מאזור מגורים הולם, אוכל, ניקיון, חימום, שירותים רפואיים מסוימים, תעסוקה ועניין, תרבות, ניהול בעיות בין הדיירים ועוד. משרד העבודה והרווחה מפקחים על בתי האבות בישראל ולעתים גם עוזרים למשפחות מיעוטי יכולת לממן באופן מלא או חלקי את מגוריו של הקשיש. בתי אבות בדרך כלל גובים תשלום חודשי צמוד מדד הנע בין 5 ל15 אלף שח. תלוי בבית האבות ובאזור בארץ שכן בתי אבות במרכז בדרך כלל יקרים יותר.

דיור מוגן איך בוחרים?

דיור מוגן מספק יחידות דיור עצמאיות בהן הקשישים גרים באופן עצמאי כמו בבית משלהם עם מטבחון, שירותים, מקלחת, חדר שינה וכו'. הדיירים מנהלים את משק הבית שלהם באופן עצמאי אם כי מרבית מתחמי הדיור המוגן מספקים גם שירותי ניקיון, מעקבים רפואיים, לחצני מצוקה ושירותים נוספים בתשלום נוסף. מקום זה נהדר לאנשים היכולים לתפקד באופן עצמאי אך רוצים להיות תחת מעקב רפואי וסביב אנשים במהלך היום. ישנם 3 מסלולי תשלום עבור דיור מוגן:

  • מסלול פיקדון שבו הדייר מפקיד סכום מסוים שממנו מנוכה בכל שנה 2.5% בתוספת מע"מ ועד 30% הפחתה בתוספת מע"מ. עם פטירתו או החלטתו של הקשיש לעזוב את המקום יתרת הכסף תועבר אליו/אל יורשיו.
  • דמי כניסה – סכום חד פעמי המשולם על ידי הדייר לרכישת זכאות למגורים לכל החיים בדיור המוגן.
  • תשלום חודשי – בדומה לבתי אבות. גביית תשלום חודשי עבור המגורים והשירותים במקום.