מחשבון השתתפות ילדים בבית אבות – איך בודקים מה גובה ההשתתפות של הילדים

המדינה משתתפת בהוצאות אשפוז של קשישים חסרי יכולת לשלם במוסדות ששייכים למשרד הבריאות ועובדים אתו, אלא שיש חובת השתתפות של ילדי הקשישים לפי מחשבון השתתפות מסוים. יש לחשב את גובה ההשתתפות של הילדים בהוצאות האשפוז והשהות של ההורה במוסד והוא נקבע על פי קריטריונים ברורים שנבדק בנפרד לכל קשיש בנפרד. כמובן שבמוסדות שבהם הילדים דואגים להשמה הם אלה שמשתתפים בהוצאות ומשלמים אותם. בכל השאר, כשההשמה היא על ידי עובדים סוציאליים או משרד הבריאות יש להשתתף בתשלום. לזה קוראים קוד משרד הבריאות.

מה כולל קוד משרד הבריאות?

קוד משרד הבריאות הוא זה שקובע את גובה ההשתתפות של הילדים בתשלומים ולשם כך יש למלא טופס השתתפות עצמית ולקבל את הקוד. כך נקבע גובה הסיוע של משרד הבריאות שיכול לנוע בין מלא לחלקי לפי אותם קריטריונים, וכך גם ההשתתפות העצמית. הקוד עצמו הוא מסמך שמסופק על ידי משרד הבריאות לאישור הסיוע לשהות בבתי האבות. משרד הבריאות בוחן את מצב הקשיש תחילה כדי לקבוע את מצבו ולהתאים לו את המוסד המתאים לפי דירוגים שונים: תפקוד עצמאי מלא, סיעודי, סיעודי חלקית, תשושים ותשושי נפש, סיעודי מורכב וכן הלאה. זה נכון לגבי מוסד שפועל בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות בהסכם שמאפשר לשכן אצלו קשישים שמקבלים את הקוד הגריאטרי של משרד הבריאות וכמו כן על בסיס מקום פנוי.

כיצד נקבעים הקריטריונים של מחשבון השתתפות ילדים בבית אבות?

הקריטריונים שקובעים את גובה הסיוע וההשתתפות העצמית הם:

  • המצב הבריאותי של הקשיש שנקבע לאחר בחינה ובדיקה של משרד הבריאות אם הוא מתאים לרמת תשוש נפש או סיעודי. הבחינה נעשית לפי המצבים הבריאותיים שהוא אמור לעזור לעצמו.
  • מצבו הכספי ומצבם הכספי של ילדיו – אם הם במצב כספי תקין וההכנסה שלהם מאפשרת זאת, המימון העצמי שלהם יהיה גבוה יותר. כמו כן נלקחים בחשבון הנכסים שיש ברשותם.
  • כמה ילדים מתחת לגיל 18 יש לקשיש והאם יש להם הוצאות מיוחדות כמו צרכים מיוחדים ונכויות של הילדים.
  • לא מחייבים בתשלום כפול מי שכבר משלם עבור הורה בבית אבות.